Bouwwerken in het Duits Lijntje

Onlangs is er tijdens werkzaamheden op het tracé van het Duits Lijntje ter hoogte van de visvijver de begroeiing bij de duiker verwijderd zodat de onderdoorgangen weer schoon zijn. Daarna is ook de bovenkant aan weerszijden vrijgemaakt van begroeiing. Aan de ene zijde zie je de opgemetselde keerwand met een rollaag en mooie sluitstenen, aan de andere zijde is de rollaag geheel verdwenen (je ziet nu wel mooi het metselwerk uit 1874). En aan één zijde is de duiker flink beschadigd bij de onderdoorgang, Na overleg gaat de gemeente mogelijkheden zoeken om deze gemetselde duiker op te laten knappen. Mocht dit lukken dan is het een mooi begin.

Deze duiker is één van de bouwwerken die is gebouwd voor de aanleg van de spoorlijn Boxtel – Wesel in 1873 door de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS). In 1971 reed de laatste trein over deze spoorlijn.
De lengte van het tracé over Haps’ grondgebied bedroeg 4,5 km en er waren diverse bouwwerken. Helaas is bijna alles verdwenen, behalve de genoemde duiker, de brug over de St. Anthonisloop en de brug bij de Burgemeester Moorenstraat.

Het doel van Haps Heem is om deze bouwwerken te behouden en op te knappen en zo het Duits Lijntje in in het landschap zichtbaar te houden. Inmiddels is er een werkgroep opgericht die zich hier mee bezighoudt.